Transparent

Handelsbetingelser

Generelle vilkår

1. Anvendelsesområde

1.1. Disse Handelsbetingelser finder anvendelse for alle Ydelser leveret af IPW Systems A/S (herefter Leverandøren) til Kunden, i det omfang de ikke udtrykkeligt fraviges ved anden skriftlig aftale. Leverandøren er et dansk selskab, som i al væsentlighed leverer sine Ydelser fra Danmark.

1.2. Ydelser omfatter alle former for produkter, leverancer, og services (samlet benævnt ”Ydelser”).

1.3. De øvrige vilkår til vores services som er beskrevet i afsnittet benævnt ”Servicevilkår”, gælder i tillæg til disse Handelsbetingelser, men kun når det angives specifikt, at de er gældende. Bestemmelserne i Servicevilkårene har forrang i tilfælde af uoverensstemmelser med Handelsbetingelserne. For det tilfælde, at et forhold ikke er reguleret af Servicevilkårene faldes tilbage på Handelsbetingelserne, og det som er angivet heri.

1.4. Handelsbetingelserne udgør en integreret del af aftalegrundlaget mellem Parterne. Eventuelle særlige aftaler/vilkår indgået mellem Parterne har forrang i tilfælde af uoverensstemmelser med de almindelige Handelsbetingelser og Servicevilkårene. Særlige aftaler/vilkår kan eksempelvis fremgå af ordrebekræftelsen. Handelsbetingelserne opdateres løbende i nye versioner, og Leverandøren har ret til at fremsende opdaterede versioner af vilkårene, som Kunden accepterer vil være gældende regnet fra det tidspunkt, hvor Kunden modtager kopi af de nye opdaterede vilkår.

1.5. Handelsbetingelserne og de relevante Servicevilkår gælder også for Ydelser der er afledt af eller på anden måde relateret til Ydelserne.

 

2. Aftalegrundlag

2.1. Aftalegrundlaget omfatter enhver aftale om levering af Ydelser mellem Kunden og Leverandøren, uanset hvilket medie eller metode der blev anvendt ved aftalens indgåelse. Dette gælder uanset om aftalen er underskrevet, bekræftet via e-mail eller indgået på anden vis.

2.2. En aftale kan f.eks. indgås i medfør af en særskilt ordre, det underskrevne tilbud, samarbejdsaftaler, statement of Work (SOW), e-mail eller lignende, der indeholder oplysninger om Ydelserne, omfanget, prisen og/eller særlige vilkår, der er gældende for Ydelserne

2.3. Hver enkelt aftale udgør en individuel aftale, som er adskilt fra andre aftaler, der er indgået mellem parterne.

2.4. Kundens indkøbsbetingelser er ikke gældende i aftaleforholdet, medmindre Leverandøren skriftligt har erklæret sig indforstået hermed.

2.5. Parterne anerkender, at der eksisterer krydsvirkninger mellem aftalerne. Enhver form for misligholdelse, mangler, forsinkelse, ophør eller lignende forhold vedrørende Ydelserne under en given aftale vil tillige udgøre misligholdelse mv. af samtlige øvrige aftaler indgået mellem Leverandøren og Kunden.

2.6. Ansvarsbegrænsninger finder ikke anvendelse på eller beregnes ikke individuelt for hver enkelt aftale. Ansvarsbegrænsningerne gælder på tværs af samtlige aftaler og har en samlet virkning.

3. Ydelser

3.1. Leverandøren skal levere Ydelserne som defineret i ordrebekræftelsen eller det underskrevne tilbud til Kunden i overensstemmelse med disse Handelsbetingelser. Levering sker dog altid under forudsætning af Kundens betaling af samtlige vederlag, gebyrer, omkostninger og udgifter således som disse forfalder til betaling.

3.2. Leverandøren er alene ansvarlig for egne ydelser og dermed ikke for andre ydelser herunder opgaver eller forpligtelser, som Leverandøren ikke udtrykkeligt og skriftligt har påtaget sig i en aftale mellem Leverandøren og Kunden. Leverandøren hæfter dog for egne underleverandører i samme omfang som for egne forhold i overensstemmelse med disse Handelsbetingelser.

3.3. Oplysninger tilvejebragt af Kunden i prislister, annoncer, tidligere tilbud, på hjemmesider eller mundtligt, samt eventuelle vilkår eller betingelser i købsvilkår eller et tilsvarende dokument, finder ikke anvendelse for Ydelserne, medmindre de udtrykkeligt og skriftligt er vedtaget og dermed er en del af aftalegrundlaget mellem Parterne.

 

4. Kundens forpligtigelser

4.1. Kunden skal opfylde sine forpligtelser som aftalt i aftalegrundlaget, samt bidrage og deltage i det omfang, det med rimelighed kan forventes, eller som Leverandøren til enhver tid anmoder om, herunder i relation til ressourcer og i forbindelse med implementering og tilretning af systemet. Manglende deltagelse af Kunden, således at Leverandøren kan opfylde sine forpligtelser i aftalt tid og omfang, udgør fordringshavermora efter dansk rets almindelige regler herom.

4.2. Kunden bemyndiger sin til enhver tid værende systemansvarlige eller anden relevant kontaktperson til i enhver henseende at kunne disponere med bindende virkning for Kunden, herunder afgive ordrer, indgå konkrete aftaler og foretage fravigelser fra aftalegrundlaget.

4.3. Kunden er selv ansvarlig for at sikre, at Ydelserne er tilstrækkelige til at opfylde Kundens behov, krav og forventninger. Ønsker Kunden udvikling af programkode dokumenteret, skal dette fremgå af aftalen.

4.4. Kunden er i øvrigt forpligtet til løbende at holde sig ajour med ændringer og tilføjelser til Leverandørens Ydelser, som blandt andet kan være anført på Leverandørens supportsite. Dette omfatter blandt andet, at Kunden er forpligtet til stedse at anvende de browsere, som anbefales af Leverandøren.

 

5. Levering

5.1. Levering anses for at være sket, når den aftalte Ydelse er installeret hos Kunden og kan tages i brug af Kunden helt eller delvist. Foreligger der mindre, uvæsentlige funktionsmangler, anses levering stadig for sket, og Leverandøren har da ret til at afhjælpesådanne mangler inden for rimelig tid i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om afhjælpning.

5.2. Alle oplyste leveringstider er angivet omtrentligt og er uforbindende, medmindre andet er udtrykkeligt og skriftligt bekræftet af Leverandøren.

 

6. Priser, betaling og ejendomsforbehold

6.1. Alle priser angives i danske kroner (DKK) og er ekskl. moms, og plus offentlige afgifter samt plus kørsel, diæter, opholdsudgifter mv.

6.2. Normal arbejdstid er defineret som mandag-torsdag kl. 07:00-17:00 og fredag kl. 07:00-16:00 CET/CEST.

6.3. Normal åbningstid er defineret som mandag-torsdag kl. 08:00-16:00 og fredag kl. 08:00-15:00 CET/CEST

6.4. Undtaget fra 6.2 og 6.3 er danske helligdage, juleaftensdag, nytårsaftensdag, mellem jul og nytår og fredagen efter Kr. Himmelfartsdag, hvor Leverandøren holder lukket. Leverandøren kan tillige holde lukket den 23. december og 2. januar.

6.5. En arbejdsdag hos Leverandøren er svarende til 7,5 timer.

6.6. Der vil forekomme pristillæg ved aftalt arbejde udenfor normal arbejdstid.

6.7. Samtlige priser og beløb angivet af Leverandøren er udelukkende estimater og anses ikke for bindende for Leverandøren, medmindre det specifikt fremgår, at der er givet en fast pris.

6.8. Den samlede kontraktsum indtil leveringsdagen fremgår af Leverandørens ordrebekræftelse. Efterfølgende ændringer i funktioner, tilføjelser, ekstraarbejde og øvrige ændringer til det oprindeligt aftalte afregnes særskilt.

6.9. Medmindre andet er aftalt, sker fakturering efter medgået tid og opgøres og faktureres periodisk. Faktureringsperioden kan variere efter aftale og perioden vil fremgå af

ordrebekræftelsen. Betaling forfalder netto 14 dage. Eventuelle indsigelser mod fakturaer skal skriftligt meddeles Leverandøren inden 10 kalenderdage efter fakturadato. I modsat fald anses fakturaen for godkendt af Kunden.

Er der aftalt en betalingsplan forfalder beløbene til betaling i henhold til denne.

6.10. Abonnementer og andre løbende aftaler faktureres forud og kan ikke refunderes ved opsigelse i abonnementsperioden.

6.11. Fra forfaldsdagen debiteres morarente svarende til den højest tilladte rente under den til enhver tid gældende rentelov.

6.12. Ejendomsretten til det solgte forbliver i enhver henseende hos Leverandøren. Leverancen har, medmindre andet aftales, en karakter, hvor Kunden alene opnår en brugsret til det købte. Denne brugsret overgår alene til Kunden, når købesummen og alle øvrige omkostninger ved købet er effektivt betalt rettidigt af Kunden.

6.13. Leverandørens priser prisreguleres hvert år den 1. januar i henhold til nettoprisindekset 1. november foregående år. Denne regulering omfatter alle priser.

6.14. Leverandøren forbeholder sig ret til prisreguleringer. Afgivne tilbud har derfor kun en gyldighed på højst 3 måneder, hvorefter Leverandøren kan hæve sine priser med virkning for det afgivne tilbud.

6.15. Alle betalings- og vekselomkostninger afholdes af Kunden.

6.16. Leverandørens Ydelser er eksklusive evt. auditydelser, som Kunden har brug for. Dette kan eksempelvis være udfyldning, udfærdigelse eller deltagelse i complianceprogrammer/-vurderinger, herunder evt. møder hos Kunden eller Leverandøren i den forbindelse, som afregnes særskilt efter medgået tid, hvis ikke andet aftales. Der henvises i øvrigt til afsnit G i Servicevilkårene.

 

7. Misligholdelse og misligholdelsesbeføjelser

Generelt

7.1. Hver part har de rettigheder og beføjelser, der er til rådighed i henhold til gældende lovgivning, medmindre andet er aftalt, herunder i aftalegrundlaget

7.2. Kunden skal undersøge Ydelserne uden ugrundet ophold efter leveringstidspunktet og medvirke til aflevering heraf.

7.3. Ved Kundens ibrugtagning af Ydelserne, herunder eventuelle delydelser, anses Kunden under alle omstændigheder for at have godkendt Ydelserne, herunder eventuelle delydelser, senest pr. den dato, hvor Kunden begynder at bruge Ydelserne eller delydelserne.

7.4. Kundens misligholdelsesbeføjelser, herunder for mangler og forsinkelse, bortfalder, hvis Leverandøren ikke har modtaget reklamation herom højst 10 hverdage efter misligholdelsen blev opdaget, eller burde være blevet opdaget.

 

Reklamation

7.5. En Ydelse er mangelfuld, hvis den ikke i al væsentlighed opfylder de specifikationer, der er anført i aftalegrundlaget, idet det forudsættes, at IT-ydelser aldrig kan være fuldstændig fri for fejl, mangler eller afbrydelser.

7.6. Hvis Kunden opdager en mangel inden for Garantiperioden, defineret som 12 måneder fra leveringstidspunktet, som ikke kunne konstateres ved brug og test i henhold til punkt 5.1, skal Kunden uden ugrundet ophold jf. punkt 7.4 efter opdagelsen af manglen sende en skriftlig reklamation til Leverandøren. Efter udløbet af Garantiperioden har Kunden ingen mulighed for at gøre krav gældende vedrørende mangler, erstatning eller garanti eller andre beføjelser.

7.7. Har Kunden reklameret over et forhold, som efterfølgende viser sig ikke at udgøre en mangel, for hvilket Leverandøren er ansvarlig for, skal Kunden godtgøre Leverandøren for den tid, der er medgået og eventuelle øvrige omkostninger forbundet med Leverandørens arbejde.

7.8. Såfremt der er forsinkelse eller mangler, som Leverandøren er ansvarlig for, og Kunden har reklameret rettidigt i henhold til punkt 7.2 og 7.4, er Leverandøren berettiget til at foretage afhjælpning, genlevering eller yde et forholdsmæssigt afslag og/eller betale en rimelig kompensation til Kunden efter eget valg. Kunden har dog ikke mulighed for at ophæve kontrakten og kræve købesummen tilbage.

7.9. Hvis Kunden lader afhjælpning eller omlevering foretage af tredjemand uden Leverandørens skriftlige samtykke, bortfalder alle Kundens misligholdelsesbeføjelser.

 

Ansvar og ansvarsbegrænsning

7.10. Parterne ifalder erstatningsansvar i henhold til dansk rets almindelige regler med de i disse Handelsbetingelser angivne ansvarsbegrænsninger og -fraskrivelser.

7.11. Ingen af Parterne er berettiget til at kræve erstatning for indirekte tab eller følgeskader. Indirekte tab eller følgeskader omfatter blandt andet, men ikke udelukkende: tab af forretningsmuligheder, tab af fortjeneste, driftstab, tab af goodwill, tab af data, herunder tab i forbindelse med genskabelse af data, tab af renter og bod/bøder betalt af/til tredjemand eller myndigheder skal altid betragtes som indirekte tab/følgeskader.

7.12. Leverandørens samlede forpligtelse til at betale kompensation til Kunden ved mangler eller lignende, herunder det samlede potentielle erstatningsansvar, som Leverandøren kan pådrage sig overfor Kunden, er beløbsmæssigt begrænset til et beløb svarende til det samlede vederlag, som Kunden de seneste 6 måneder har betalt for den pågældende type Ydelse, som kravet vedrører.

7.13. De i pkt. 7.11 og 7.12 nævnte ansvarsbegrænsninger finder ikke anvendelse i tilfælde af, at tabet er forårsaget ved grov uagtsomhed eller med forsæt.

7.14. Leverandøren er under ingen omstændigheder ansvarlig for tab, mangler, forsinkelser, manglende opfyldelse af forpligtelser eller for andre forhold i henhold til aftaler indgået mellem Leverandøren og Kunden, såfremt disse helt eller delvist skyldes: (i) Kundens egen skyld efter dansk rets almindelige regler, eksempelvis tilfælde hvor forholdet skyldes Kundens uagtsomhed eller misligholdelse af disse Handelsbetingelser og/eller parternes aftaler i øvrigt, (ii) Kundens øvrige leverandørers eller anden tredjemands forhold, som er forbundet med Kunden, (iii) Kundens brug af Ydelserne på en anden måde end forudsat, (iv) vira, hacking, trojanske heste, spyware, ransom ware, interferens med tekniske beskyttelsesforanstaltninger, der hidrører fra andre kilder end Leverandøren. Leverandøren er heller ikke ansvarlig for tab, mangler, manglende opfyldelse af forpligtelser mv. på grund af: terrorangreb, tredjemands sabotage, krigshandlinger, konflikter mellem lande, herunder enhver af de nævnte begivenheder, som udføres alene som cyberangreb på Leverandøren, Kunden eller omgivende samfund eller handelskonflikter som medfører handelsbarrierer eller prisstigninger mv., (v) hændelige begivenheder, som Kunden bærer risikoen for, og (vi) tab, der er dækket af en forsikring tegnet af Kunden eller til fordel for Kunden.

7.15. De i punkt 7.14. omfattede undtagelsestilfælde, hvor Leverandøren ikke er ansvarlig, gælder også for de tilfælde, hvor én eller flere af de nævnte begivenheder ikke rammer Leverandøren direkte men kun indirekte derved, at Leverandørens underleverandører af software, kapacitet, data, systemer eller lignende rammes af en begivenhed, og

Leverandørens opfyldelseshindring overfor Kunden opstår, som en følge af sådant svigt hos underleverandøren.

7.16. Kunden gøres opmærksom på, at Leverandøren alene yder rådgivning mv. relateret til egne Ydelser og implementeringen heraf hos Kunden. Leverandørens kunder beskæftiger sig med mange forskellige produkter og i mange forskellige brancher, og er tilsvarende underlagt mange forskellige krav og vilkår fra Kundernes egne kunder, egne leverandører, lovgivning, sikkerhedsforskrifter og/eller øvrige compliancekrav mv. Leverandøren yder ingen rådgivning omkring Kundens virksomhed og de nævnte ”levevilkår”, som Kunderne arbejder under. Leverandøren kan derfor aldrig holdes ansvarlig for, at Leverandørens Ydelser ikke lever op til lovgivning, sikkerhedsforskrifter, compliancekrav eller lignende, som Kunden er underlagt udenfor Leverandørens indflydelse. Der henvises i øvrigt til punkt 4.3.

 

8. Ophør

8.1. Aftalegrundlagets varighed (og varigheden for eventuelle licenser og/eller ydelser, der tildeles i henhold hertil) er anført i aftalegrundlaget.

8.2. Opsigelse kan ske med 3 måneders forudgående skriftligt varsel til udgangen af en abonnementsperiode. Opsigelsesvarslet på 3 måneder er gensidigt, og gælder således både for en opsigelse meddelt af Leverandøren og af Kunden.

8.3. Ved opsigelse af Aftalegrundlaget, opsiges også tilkøbte Ydelser med samme opsigelsesvarsel (3 måneder + løbende til udgangen af en abonnementsperiode), medmindre andet er aftalt.

8.4. Ophør, uanset årsag, medfører ikke tilbagebetaling af allerede betalte beløb.

8.5. Ved aftalens ophør må der ikke foretages nye registreringer i systemet. Brugsretten ophører således definitivt og fortsat brug af Ydelser udgør en krænkelse af Leverandørens rettigheder, herunder immaterielle rettigheder til den pågældende Ydelse.

8.6. Abonnementer på softwaretilkøb til eksisterende installationer, kan tidligst opsiges efter 12 måneder.

8.7. Produktudfasning: Opsigelsesvarslet angivet i punkt 8.2. kan blandt andet benyttes af Leverandøren til opsigelse af hele eller dele af de Ydelser, som leveres til Kunden begrundet i produktudfasning. it-ydelser er meget dynamiske og har efter omstændighederne lang eller kort levetid førend de er forældede, langsomme, sikkerhedsmæssigt uforsvarlige etc. Kunden gøres opmærksom på, at Leverandøren kan benytte det aftalte opsigelsesvarsel til at udfase produkter som beskrevet, eller i øvrigt når Leverandørens drift begrunder en sådan udfasning, hvilket kan have den betydning, at øvrige Ydelser til Kunden ikke længere kan opretholdes uændret enten helt eller delvist, fordi de kan være koblet til sådanne udfasede produkter mv.

 

9. Force majeure

9.1. I tilfælde af force majeure fritages en part fra sine forpligtelser, så længe force majeure situationen består. Force majeure foreligger, hvor aftalens opfyldelse er blevet væsentlig mere byrdefuld, som følge af forhold udenfor partens kontrol. Dette omfatter navnlig, men er ikke begrænset til, forstyrrelse af almindelig trafik og kommunikation, afbrydelse af eller fejl i energiforsyningen, leveringsproblemer hos underleverandører, langtidssygdom hos nøglemedarbejdere, virus, hackerangreb mv, medmindre det kan påvises, at den pågældende part med rimelighed burde have forudset dette på tidspunktet for indgåelsen af aftalen. Force majeure kan kun påberåbes, såfremt den pågældende part har givet skriftlig meddelelse herom til den anden part senest 10 arbejdsdage efter, at force majeure er indtrådt. Der henvises i øvrigt til punkt 7.14 og 7.15 vedr. aftalte ansvarsbegrænsninger.

9.2. Den part, der ikke er ramt af force majeure-situationen, er berettiget til at annullere kontrakten, såfremt den aftalte overtagelsesdag overskrides med 60 arbejdsdage, som følge af force majeure. I tilfælde af sådan annullering tilbageleverer begge parter snarest muligt, hvad de har modtaget fra den anden part, og der består herefter ingen yderligere krav mellem parterne, herunder har ingen part krav på erstatning fra den anden part.

 

10. Produktansvar

10.1. Leverandøren fraskriver sig i det indbyrdes forhold mellem Leverandøren og Kunden ethvert ansvar for erhvervstingsskade, som måtte kunne knyttes til Leverandørens leverancer.

10.2. Rejser tredjemand krav overfor Leverandøren ved tab opstået i forbindelse med produktansvar, forbeholder Leverandøren sig retten til at få omhandlende krav og de hermed forbundne omkostninger dækket fuldt ud af Kunden i det omfang, at skaden ikke skyldes fejl eller forsømmelse begået af Leverandøren.

 

11. Immaterielle rettigheder

11.1. Alle immaterielle rettigheder til Ydelserne tilhører alene Leverandøren, dennes underleverandører eller tredjemand.

11.2. Kunden erhverver – forudsat Kundens endelige og effektive betaling af alle vederlag, omkostninger og udgifter –, en ikke-eksklusiv og uoverdragelig brugsret til det leverede system med de yderligere begrænsninger, som følger nedenfor.

11.3. Medmindre det er fraveget i aftalegrundlaget er software fra Leverandøren ikke underlagt brugerlicenser og kan således frit anvendes af alle medarbejdere hos Kunden, som defineret og begrænset ved Kundens VAT-id/CVR.nr. Licenser til brug i dattervirksomheder eller associerede virksomheder kan tilkøbes.

11.4. Leverandøren er berettiget til at udnytte enhver generel viden, herunder informationsteknologi, ideer, koncepter, knowhow, teknikker og opsamlet information fra

Kundens brug af Leverandørens software, som Leverandøren opnår i forbindelse med levering af Ydelserne til Kunden. Leverandøren er således i relation til tredjemand, herunder andre kunder, berettiget til at udvikle, fremstille, træne, levere og forhandle identiske eller lignende ydelser, som dem Leverandøren har leveret til Kunden.

11.5. Kunden beholder i alle tilfælde ejendomsretten til sine egne data, jf. dog punkt 11.4. Dette gælder også, når Kunden køber Hosting af Leverandøren, og når Kunden lægger data over i Leverandørens ydelser.

 

12. Fortrolighed

12.1. Leverandøren og Kunden, deres personale og underleverandører skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende modpartens forhold, som de får kendskab til i forbindelse med opfyldelsen af denne kontrakt.

12.2. Ligeledes er kontrakten med bilag fortroligt materiale, således skal dokumenter og filer, som parterne overlader til hinanden, opbevares på forsvarlig vis, og må ikke fremvises eller overdrages til tredjemand uden forudgående skriftlig aftale.

 

13. Lovvalg og værneting

13.1. Alle tvister mellem Leverandøren og Kunden, som ikke kan løses i mindelighed, skal afgøres efter dansk ret ved Retten i Kolding. Evt. lovvalgsregler finder ikke anvendelse, og alle tvister skal således i alle tilfælde løses efter de danske materielle regler på det relevante område.

 

14. Databehandling

14.1. Når Leverandøren foretager behandling af personoplysninger på vegne af Kunden, f.eks. i form af Hosting af softwaren, vil Leverandøren være databehandler for den pågældende behandling og Kunden vil være dataansvarlig. Leverandøren behandler kun Kundens personoplysninger efter nærmere instruks. Kunden er bl.a. ansvarlig for, at der foreligger lovlig instruks og behandlingsgrundlag for personoplysninger, som Leverandøren behandler på Kundens vegne.

14.2. Leverandøren og Leverandørens underleverandører er berettiget til at behandle personoplysninger vedrørende kontaktpersoner hos Kunden, herunder navn og kontaktoplysninger. Leverandørens formål med at behandle disse oplysninger er at være i stand til at opfylde sine forpligtelser overfor Kunden. Dette er f.eks. i forhold til administration af kunderelationer, betalingstransaktioner og afholdelse af aftalte kurser.

14.3. Med henblik på at sikre beskyttelsen af Kundens personoplysninger vil Leverandøren træffe passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger. Leverandøren og dennes underleverandører vil behandle Kundens personoplysninger fortroligt. Leverandøren

vil opbevare Kundens personoplysninger i op til 5 hele regnskabsår efter afslutningen af forretningsforholdet af hensyn til almindelige forældelsesfrister.

14.4. Leverandørens nærmere behandling af personoplysningerne på vegne af Kunden er særskilt reguleret i databehandleraftale.

14.5. Der henvises i øvrigt til den til enhver tid gældende Persondatapolitik på Leverandørens hjemmeside.

 

15. Version

15.1. Nærværende Handelsbetingelser er senest opdateret i oktober 2025.

 

Servicevilkår

A. Anvendelsesområde

A.1. Disse Servicevilkår udgør en integreret del af Aftalegrundlaget og finder anvendelse for Leverandørens levering af Ydelser.

 

B. Opdatering

B.1. Leverandøren foretager løbende, automatiseret opdatering af softwaren. Dette er obligatorisk for den fortsatte drift af softwaren.

B.2. Kundens egne forhold kan være en hindring for automatisk opdatering. B.1 kan suspenderes ved særskilt skriftlig aftale om periodisk manuel opdatering af softwaren. Leverandørens tidsforbrug til dette faktureres særskilt.

 

C. Specialudvikling

C.1. Specialudvikling til softwaren vil medføre et tillæg til den årlige abonnementspris svarende til 20% af værdien af specialudviklingen. Tillægget vil blive faktureret årligt forud fra 1. januar efter levering. Tillægget prisreguleres hvert år i januar, jf. pkt. 6.13 i Handelsbetingelserne.

C.2. Dokumentation for tillæg for specialudvikling kan fremvises. Leverandørens tidsforbrug til dette faktureres efter gældende timepriser.

 

D. 1. level support

D.1. 1. level support kan være inkluderet i Kundens abonnementsaftale, eller kan tilkøbes separat efter behov.

D.2. 1. level support leveres inden for normal åbningstid via telefon og e-mail.

D.3. 1. level support omfatter hjælp til den almindelige, brugermæssige anvendelse af Leverandørens standardsoftware for henvendelser af et omfang på ikke over 1 time.

D.4. 1. level support er til rådighed for 1 fast administratorbruger hos Kunden.

D.5. 1. level support omfatter ikke introduktion til anvendelse af softwaren og kan ikke benyttes som et alternativ til træning. 1. level support omfatter ikke hjælp til rådgivning og sparring til kundespecifik opsætning eller konfigurering eller udførelse af ændringer i eksisterende opsætning. Eksempler på omfang af 1. level support kan findes på Leverandørens supportsite.

D.6. Leverandøren forbeholder sig ret til at kunne individuelt justere betingelserne for fortsat 1. level support, såfremt Kundens tidsforbrug til 1. level support over minimum 6 måneder overstiger gennemsnitligt to timer pr. måned.

D.7. 1. level support omfatter kun Leverandørens Ydelser. Leverandøren yder ikke 1. level support vedrørende Kundens virksomhed, herunder de krav/regler som Kundens virksomhed er underlagt.

 

E. Øvrig support

E.1. Leverandøren tilbyder øvrig support inden for normal åbningstid via telefon og e-mail for henvendelser, der ikke er dækket af 1. level support.

E.2. Henvendelser vedrørende øvrig support er betalbare ydelser og faktureres efter gældende timepriser, altid minimum 30 minutter.

E.3. Support ydes ud fra den bedste viden på vejledningstidspunktet og på baggrund af de oplysninger Kunden har forelagt. Kunden skal fremsende tilstrækkelig dokumentation for effektiv behandling af henvendelsen.

E.4. Support håndteres af Leverandørens supportafdeling. Ved komplekse sager kan der blive behov for overdragelse af supportsag til anden tekniker og/eller konsulent.

E.5. Support omfatter ikke fremstilling, ændring eller udvikling af software.

E.6. Support omfatter kun Leverandørens Ydelser. Leverandøren yder ikke support vedrørende Kundens virksomhed, herunder de krav/regler som Kundens virksomhed er underlagt.

 

F. Klippekort

F.1. Leverandøren tilbyder klippekort til Kunden, som kan anvendes til alle timebaserede ydelser.

F.2. Klippekort er gyldige i 24 måneder fra fakturadato, hvorefter en eventuel restsaldo annulleres.

 

G. Audit

G.1. Leverandøren tilbyder at medvirke til Kundens audit af Leverandørens processer og kontroller. Dette kan for eksempel omfatte it-sikkerhed, persondatabeskyttelse og bæredygtighed, og kan for eksempel ske gennem deltagelse i auditmøder, udlevering af information om Leverandørens forhold, fremsendelse af relevant dokumentation, og besvarelse af spørgeskemaer. Leverandørens tidsforbrug til dette faktureres efter gældende timepriser.

 

H. Annullering af kursus og timeydelser

H.1. Ved udeblivelse fra eller annullering af kursus eller timeydelser mindre end 3 dage før planlagt afholdelse vil der blive faktureret et gebyr. Kunden er forpligtet til at betale dette gebyr, medmindre force majeure gør sig gældende.

H.2. Leverandøren forbeholder sig ret til at aflyse aftaler i tilfælde af sygdom, graviditet eller anden uforudset personlig begivenhed. I sådanne tilfælde vil Leverandøren bestræbe sig på at finde en anden konsulent til opgaven eller tilbyde en alternativ dato for gennemførelse af opgaven. Leverandøren vil informere kunden hurtigst muligt i tilfælde af aflysning og gøre alt for at minimere gener for kunden.

 

I. Hosting

I.1. Leverandøren tilbyder Hosting af Kundens data. Dette kan være inkluderet i Kundens abonnementsaftale eller som særskilt tilkøb.

I.2. Opsigelse af Hosting følger de gældende vilkår for opsigelse af abonnementsaftalen. Hosting kan ikke opretholdes efter opsigelse af abonnementsaftalen.

I.3. Ved ophør af Hosting er Kunden selv ansvarlig for at eksportere ønsket data fra softwaren, inden aftalen ophører. Hvis Kunden ønsker bistand til eksport af data i forbindelse med aftaleophør, vil denne bistand blive leveret efter medgået tid.

I.4. Oppetiden for alle systemer er minimum 99,5%. Oppetiden beregnes ud fra en tilgængelighed på 24 timer i døgnet, dog undtaget servicevinduer og automatiske opdateringer. Beregningen af oppetid sker hen over en periode på en måned og kan ses på Leverandørens statusside.

I.5. Opdatering af Leverandørens servere foregår automatisk én gang om måneden i planlagte servicevinduer. Servicevinduer vil primært blive lagt uden for normal arbejdstid.

I.6. Leverandøren forbeholder sig ret til ved kritiske opdateringer eller driftsforstyrrelser, der potentielt påvirker kundernes forretning, at varsle servicevinduer med kort varsel.

I.7. For at yde den bedst mulige fysiske sikkerhed, anvender Leverandøren underleverandører til den fysiske hosting og drift af softwaren og tilknyttede services. Anvendte underleverandører og deres fysiske placering fremgår af databehandleraftalen mellem Leverandøren og Kunden, og kan ændres ifølge vilkårene i databehandleraftalen.

I.8. Leverandøren foretager mindst 1 gang i døgnet backup af alle Kundens data lokalt i datacentret, samt til mindst 1 separat, ekstern backup. Ekstern backup findes 90 dage tilbage.

I.9. Henvendelser vedrørende driftsforstyrrelser sker til Leverandørens support indenfor normal åbningstid. Henvendelser, der ikke skyldes kritiske fejl, håndteres som øvrig support og afregnes efter de til enhver tid gældende timepriser.

I.10. Fejlsøgning på kritiske driftsforstyrrelser påbegyndes inden for en halv time efter Kundens henvendelse eller registrering i alarmsystemer, inden for normal åbningstid. Uden for normal åbningstid påbegyndes fejlsøgningen inden for en time efter problemet er kommet til Leverandørens kendskab.

 

J. On-premises installationer

J.1. Software installeres ikke fremadrettet på Kundens egne servere. Tidligere Softwareversioner kan være installeret på Kundens egne servere (on-premises installationer).

J.2. Kunden er ansvarlig for drift og vedligehold af Kundens egne servere og netværkskomponenter, samt backup af data. Kunden er ligeledes ansvarlig for, at tekniske krav til løsningen er kompatible med Kundens it-miljø.

J.3. On-premises installationer kan have begrænset adgang til softwarens features der forudsætter installation i Leverandørens Hosting-ydelser. Leverandøren kan ikke garantere, at softwarens tekniske fundament stedse vil kunne findes tilgængelig eller være kompatibel med Kundens valgte it-miljø.

J.4. Kunden er berettiget til at flytte on-premises installationen til andre lokaler. I det omfang en sådan flytning indebærer ændrede forudsætninger for Leverandøren til at udføre vedligeholdelse, kan Leverandøren kræve vilkårene ændret, herunder i forhold til betaling.

J.5. Kunden skal minimere risikoen for tab af eller skade på Kundens it-systemer, herunder ved at tegne fornøden forsikring, foretage tilstrækkelig backup af data og sikre, at Leverandøren gøres skriftligt bekendt med eventuelle sikkerhedsbestemmelser og øvrige retningslinjer, som er gældende for adgangen til Kundens it-systemer, før Leverandøren får adgang dertil.

J.6. Opdatering af Leverandørens software omfatter ikke opdatering af Kundens servere, applikationer eller teknisk support til Kundens it-afdeling i forbindelse med opdateringen.

Lad os finde den rigtige løsning til din virksomhed

Book et idémøde, se en demo og find ud af, om du vil have mere hjælp fra os. Det koster dig ikke noget.