Flensted Food Group
Hidtil har vi arbejdet i et lidt siloopdelt kvalitetsledelsessystem med en selvstændig struktur for hver af vores lokationer. Nu har vi skabt en ny, mere fremtidssikret struktur i IPW – bygget op om afdelinger i stedet for lokationer.
Siden et virksomhedsopkøb har vi opereret med et IPW-system, som var opdelt i to adskilte kvalitetsledelsesstrukturer. Meget var dobbelt. Så ønsket var at bygge en ensartet struktur for begge lokationer, som var intuitivt og kunne spare os for dobbelt vedligehold.
Udover konkrete behov har vi haft fokus på forenkling. Systemet var blevet komplekst. I forberedelserne til ny struktur hjalp IPW os meget – ikke mindst med optimering af eksisterende formularer og oprydning i brugergrupper og profiler. Inden relanceringen havde vi brugere med ind over den nye struktur, så vi sikrede færrest mulige antal klik for brugere i produktionen.
Relancering af kvalitetsledelsessystem med nye og fælles procedurer
Målet har været, at hvad der kunne være fælles for vores 2 lokationer og tre afdelinger – snitgrønt, delikatesse og kartoffelproduktion – som overordnede koncernprocedurer, skulle være det. Procedurer der kun er relevante for en given afdeling, ligger på afdelingsniveau. Medarbejderne har adgang til det hele, men er man bruger i fx kartoffelproduktion, ser man det som startside, mens fagligt tunge systemdokumenter og grundlæggende dokumentation ligger mere i baggrunden i forhold til brugere i produktionen.
Internt er den nye systemopbygning taget godt imod og for vores systemadministratorer har både IPW’s ERFA-grupper, DokumentByggeren og IPW Online Akademi været enormt givtigt. Så vi er i mål med ny struktur, men vi er ikke færdige. Jeg tror på, at det er vigtigt med jævne mellemrum at evaluere strukturen i sit kvalitetsstyringssystem:
Hvad giver reel værdi, og er det brugervenligt for dem, der skal bruge det?