Start med at registrere de grundlæggende oplysninger om, hvad der skete, hvor og hvornår. Det er også muligt at registrere al relevant støttemateriale. Billeder af ”gerningsstedet”, det potentielt farlige element eller andet, der kan hjælpe den videre behandling.
Behandlingen af nærved-ulykker
I næste trin er vi klar til at lade den valgte behandler tage sig af sagen. Vi skal analysere nærved-ulykken, finde årsager og komme med forslag til både forebyggende og korrigerende initiativer.
Opfølgning på tiltag
Når opfølgning er nødvendig, går sagen videre til at afvente opfølgende behandling.
Dokumentation og vidensdeling
Når den enkelte hændelse er færdigbehandlet, tjener registreringen to formål:
- At fungere som dokumentation overfor arbejdstilsynet.
- At være både vidensdeling og fremtidig inspiration for de medarbejdere, der er tilknyttet virksomhedens arbejdsmiljøarbejde. Ikke mindst de fremtidige, så vigtige erfaringer ikke går tabt, når stafetten gives videre til de næste.
Notifikationer
Al sagsbehandling opnår sit fulde potentiale, hvis der også sendes notifikationer til relevante medarbejdere, når sager registreres og vigtige datoer nærmer sig. Det kan for eksempel være:
- Information til arbejdsmiljøledelsen og den valgte behandler om, at nærved-ulykken er registreret.
- Påmindelse til den ansvarlige 14 dage før opfølgningsdatoen.
- Information til ledelsen om opfølgningen.