Transparent

GDPR i compliance
Fra minimumsoverholdelse til en stærk, integreret GDPR-proces

Vidste du?

01/05-2025

Når GDPR ikke længere er nyt
– men (stadig) en hovedpine

Af: Jan H. Andersen, CTO hos IPW Systems A/S

Virksomheder har siden 2018 været forpligtet til at dokumentere deres behandling af personoplysninger i henhold til GDPR. Og i starten var der fart på: Informationsmøder, udformning af persondatapolitikker, nye processer og procedurer, databehandleraftaler og ikke mindst øjenkontakt med ledelsen, som også skulle prioritere indsatsen. Mange virksomheder kom også i mål – eller næsten i mål – med deres første implementering af GDPR, selvom det måtte ske i en tid, hvor ingen rigtigt for alvor kunne svare konkret på så meget om implementering.

Men GDPR var og er ikke en engangsindsats. Selvom baseline og intentionerne kom på plads, er der i mange virksomheder opstået en kløft mellem det lovpligtige og daglig praksis. Er der blevet lavet et årshjul for arbejdet og den jævnlige ajourføring? Er der en proces, som sikrer, at nye informationsaktiver med persondata bliver identificeret? Laves der tilsyn med de involverede databehandlere? Er der ført kontrol med sletteprocedurer?

Mange steder er svaret nej. Der er ikke et kontinuerligt arbejde med GDPR. Resultatet er “papir-compliance”: Alt ser pænt ud på overfladen, men det vil ikke holde i praksis. Compliance-indsatsen er at krydse fingre for, at ingen kommer på besøg og stiller spørgsmål. Derfor er der behov for en tilgang, hvor GDPR ikke er en særskilt øvelse, men en integreret del af hverdagen.

5 hovedtanker om et systematiseret GDPR-arbejde

Virksomheder er – naturligvis – forskellige steder i deres GDPR-arbejde. Lad os derfor prøve at gruppere den nødvendige indsats i nogle hovedpunkter:

1# Systembaseret tilgang, fremfor alt

Selvom forordningen om databeskyttelse ikke definerer et specifikt setup med specifikke formater for, hvordan man gør ting, er det kritisk vigtigt at skabe sammenhæng mellem system og processer. Når procedurer, ansvarsfordeling og kontroller styres i ét, samlet system, bliver det langt lettere at sikre, at virksomhedens arbejde med GDPR faktisk også efterleves i daglig praksis. Uden systemunderstøttelse – ja, og ledelsesforankring – bliver opgaven reaktiv frem for strategisk.

2# Hold data og risikovurderinger opdaterede

Overblik over data – jeres informationsaktiver – og de tilknyttede risikovurderinger bør ikke være noget, der blot laves én gang, og ingen nogensinde igen kigger på. Overblikket skal heller ikke leve i dokumentmapper spredt på drev og enkeltstående filer, der hurtigt bliver forældede. Sørg for, at de er tydeligt forbundet med relevante systemer og leverandører. Ellers mister I overblikket over, hvad der skal gøres – og af hvem. Hvor persondata behandles, og hvorfor – især når nye systemer, leverandører og formål sniger sig ind over tid. Og de gør de jo uundgåeligt.

3# Styrk den GDPR-dokumentation, I skal kunne finde igen

Når der sker en hændelse, eller Datatilsynet måske banker på, skal I kunne trække oplysninger frem. Om ikke øjeblikkeligt, så er det i hvert fald ikke dér, man har brug for at skulle lede. Al dokumentation bør derfor være både korrekt og tilgængelig, nem at opdatere, og søgbar og versionsstyret, så ingen arbejder i gamle informationer. Procedurer skal være kortfattede og med præcise beskrivelser uden unødvendige detaljer.

4# Fordel ansvar – og følg op

GDPR er måske nok det område, hvor de fleste medarbejdere ønsker at melde hus forbi. Men det er en fælles opgave på tværs af system- og procesejere, og det skal kunne mærkes. Involvér jeres medarbejdere ved at uddelegere ansvar på tværs af roller og følg op via konkrete opgaver, påmindelser og deadlines. Så havner GDPR-opgaverne ikke kun i hænderne på en enkelt medarbejder, der i realiteten ikke kan følge med i alle detaljer, når systemer og informationer udvikler sig over tid.

5# Brug hændelser og fejl aktivt i forbedringsarbejdet

Fejl skal ikke håndteres som enkeltstående hændelser. Går noget galt – fx et datalæk, en manglende registrering eller en forældet slettepolitik – så brug det som input til læring og forbedring. Hvad gik galt? Hvordan sikrer vi, at det ikke gentager sig? Har vi processer, der ligner den, hvor der opstod en fejl? At spørge ”de 5 hvorfor” er lige så relevant her som i kvalitetsledelse.

GDPR er ikke en ø. Det hele hænger sammen

Mange opfatter måske stadig GDPR som et reguleringsmæssigt vadehav, men det gør ikke GDPR ret. Det er en nødvendig byrde, der heldigvis smitter grundigt af på andre dele af forretningen. Faktisk kan en struktureret tilgang til GDPR forbedre ikke bare det nødvendige overblik over systemer og persondata, men også virksomhedens informationssikkerhed og risikostyring. Det er med til at underbygge tilliden hos kunder, samarbejdspartnere og myndigheder.

Ja, styrke hele forretningen med gennemsigtighed og kontrol.
Arbejdet med GDPR handler nemlig ikke kun om at have dokumentation – men om at bruge den aktivt. Præcis som i enhver ledelsesstandard. GDPR bliver først til compliance, når registreringer omsættes til løbende handling og kobles med audit, leverandørstyring og risikovurdering.

Måske det er tid til at kigge på at strukturere GDPR-arbejdet mere, så der opnås et samlet overblik og værdifuld læring i organisationen?

Sådan kan IPW hjælpe

Administrér procedurer, roller og opgaver ét sted – med tydelige sammenhænge mellem politik, praksis og ansvar.
Etablér en struktur til det lovpligtige Artikel 30 register, hvor informationsaktiver, systemer og risikovurderinger løbende opdateres.
Gem al dokumentation med automatisk versionsstyring og tydelig historik – og gør det søgbart og tilgængeligt for relevante medarbejdere.
Tildel ansvar og opgaver direkte i IPW, og følg op med automatiske notifikationer, så intet bliver glemt – heller ikke årshjul og regelmæssige revurderinger.
Registrér hændelser og afvigelser, og kobl dem direkte til forbedringsforslag og opdaterede procedurer.

Maksimér udbyttet af jeres årsagsanalyse (med sikker gennemførelse af handlingsplaner i IPW) 

Sådan styrker IPW din årsagsanalyse

Vidste du?

25/02-2025

Når der opstår fejl og afvigelser, er en grundig årsagsanalyse afgørende for at sikre, at problemerne ikke gentager sig. Men selve analysen er kun første skridt. Den virkelige værdi ligger i, hvordan du som kvalitetsansvarlig arbejder med outputtet: hvordan du identificerer løsninger, sikrer sporbarhed og implementerer handlingsplaner, der fører til varige forbedringer.

Så lad os se på, hvordan du bedst kan omsætte resultater fra en årsagsanalyse til målrettet handling – og hvordan IPW kan understøtte processen.

Fra analyse til handlingsplaner: De kritiske elementer

Årsagsanalyse sat i proces skaber bedre compliance, færre fejl, bedre udnyttelse af ressourcer og i det hele taget identificere de grundlæggende årsager til, hvorfor problemer opstår. Det er som regel også med til at udvikle en kultur af kontinuerlig forbedring og kvalitetssikring.

Men for at sikre, at en årsagsanalyse fører til reel forbedring, bør du først og fremmest rette på brillen og fokusere på tre ting:

1. Skab løsninger, der både retter op og forebygger

Når du har identificeret årsagen til et problem, handler det om at udvikle korrigerende handlinger, der håndterer den aktuelle situation – og forebyggende handlinger, der adresserer de underliggende årsager.

Stil spørgsmål som:

    • Løser vi kun symptomet, eller går vi til roden af problemet?
    • Er løsningen realistisk i forhold til tid, omkostninger og risiko?
    • Kan løsningen anvendes bredere i organisationen?
    • Involverer vi de medarbejdere, der kender processerne bedst, for at få praktiske input?

 

2. Sikring af sporbarhed og dokumentation

Når en løsning er valgt, er det vigtigt at dokumentere processen korrekt. Det gør det muligt at spore ændringer og evaluere, om løsningen faktisk virker (Her har du jo heldigvis IPW til at logge findings, beslutninger og ansvarlige medarbejdere – og sikre versionering af dokumenter og procedurer).

 

3. Undgå de typiske faldgruber

Overvej potentielt blinde vinkler i årsagsanalysen (dem selv erfarne kvalitetsansvarlige kan overse) – for eksempel:

  • Menneskelige faktorer: Løsninger, der fokuserer på procedurer og systemer – men overser adfærdsændringer og træningsbehov.
  • Upstream og downstream-effekter: En ændring i én proces kan skabe uforudsete problemer i en anden.
  • Data bias: Hvis du kun ser på tilgængelige data, overser du måske underliggende problemer, så supplér analysen med observationer og interviews.
  • Metodetvang: En analysemetode, der virker for dig, virker måske ikke for din kollega, som også skal lave årsagsanalyser. Intet er værre end en tvungen metode, der bliver brugt forkert. Så vær åben for andre analysemetoder og lås ikke din formular til kun en metode.

 

Outputtet af de findings, du har afdækket i din årsagsanalyse – uagtet om du har valgt værktøjer som Fishbone-diagram, 5 Whys, Pareto-analyse eller Fault Tree som model – er oplagt at implementere i IPW for det videre arbejde.

Brug IPW som det store anker for systematisk opfølgning på findings

Det er selvfølgelig, set fra min stol som senior solution specialist, indlysende smart at integrere handlingsplaner på årsagsanalyse i IPW-systemet.

  1. For det første sikrer den automatiserede sporbarhed, at processen på konkrete, handlingsorienterede indsatser bliver gennemført og uden risiko for, at opgaver går tabt – med en deadline, en entydig ansvarlig, og automatiske notifikationer og opgavelister, hjælper systemet dig med at følge op på de sager, hvor fremskridt mangler, og ved at vise de relevante lister frem af opgaver der på en eller anden grund får brug for opmærksomhed.
  2. For det andet kan du integrere risikovurdering på foreslåede løsninger. Du kan opsætte risikovurdering før og efter løsningen, så du kan sikre dokumentation af risikoreduktion over tid. Du kan også integrere opfølgning, så der følges op på, om løsninger faktisk har virket.

Der er ikke en decideret proces på årsagsanalyse i IPW, da analysen kan gennemføres på mange forskellige måder og med forskellige metoder. Men uanset den valgte metode kan årsagsanalysen og den relaterede handlingsplan ligge inde i systemet på din registrering, så du hele tiden har adgang til de relevante oplysninger.

Vær rageknivsskarp på at integrere årsagsanalysen i dit kvalitetsarbejde!

En årsagsanalyse bør selvsagt ikke være en statisk øvelse, men en dynamisk proces, der fører til varige forbedringer. Og der skal naturligvis følges op med data for at sikre, at en løsning faktisk virker – fx ved at opsætte KPI’er for forbedringer, automatisere dataindsamling fra sensorer eller systemer og skaffe realtidsindsigt i kvalitetsniveauet.

Men pointen er enkel: Der er guldgruber at udnytte ved at være rageknivsskarp på, hvordan årsagsanalyse kan blive en integreret del af dit kvalitetsarbejde.

Gør det rigtigt: Sådan sikrer du en succesfuld implementering af ledelsessystem

Vidste du?

18/02-2025

Her er, hvad implementering af nye kvalitetsledelsessystemer har lært mig

Hvilke strategiske grundregler bør ethvert ledelsessystem hvile på? Hvad er vigtigst at eksekvere på undervejs i et implementeringsforløb – og hvad gør du klogt i at undgå?

Det er spørgsmål, jeg godt gad have haft what-to-do og what-not-to-do svar på forud for de implementeringer, jeg har stået til måls for. Så her får du mine gode (og mindre gode) erfaringer med, hvordan du holder fast i vejgrebet på jeres proces.

1. Overordnede overvejelser til gavn for hele værdikæden

Først og fremmest; It-implementering er en opgave, der involverer store dele af en organisation. Det kræver mange overvejelser om systemkrav:

  • DATA – Hvordan møder I stigende krav til datarapportering? Fx CSRD, sourcing, emballagekrav, kundekrav, kvalitetskrav, miljøkrav
  • OVERBLIK – Hvordan skaber I overblik for brugeren? Fx enkel søgefunktion, hurtig navigation, visuelt overblik, max 3 klik
  • BROWSERBASERET – Hvordan sammensmelter system med digitaliseringskrav? Fx databeskyttelse, hostet løsning, minimering af risiko for servernedbrud, skal alle medarbejdere kunne tilgå (mobil, Ipad, computer etc.)
  • DOKUMENTSTYRING – Hvordan får brugerne lyst til at bruge systemet? Fx samling af alle dokumenter ét sted, styring af dokumenter, differentiering af brugeradgang.
  • SUPPORT Hvad er jeres behov? Fx nem supportadgang, hurtig behandling af forespørgsler, hjælp på dansk

2. Godkendelse: Det er nu, du har momentum!

  • BUSINESS CASE – Beskriv krav, forventninger, succeskriterier og risici ved udskiftning af system. Det kan blive et godt opslagsværk til senere brug.
  • INVITÈR LEDELSEN TIL STYREGRUPPEMØDE – Fremsend din business case forud for mødet og afstem dine forventninger til mødets udfald.
  • GODKENDELSE – Når projektet er godkendt, så sørg for at holde ledelsen op på de ressourcer, der er givet til projektet.

Mit bedste råd i denne fase er nok; vent ikke for længe med at gå i gang. Det er nu, du har momentum og milepælsfornemmelser.

 

3. Opbygningsfasen: Afsøg alle (oversete) muligheder

Et ledelsessystem kan meget, og der skal tages stilling til indhold, relevans og til, hvordan det optimeres uden at inkludere unødvendige elementer:

  • PROJEKTGRUPPE – Brug tid på at finde ud af, hvordan systemet skal bygges op. Det er vigtigt, at strukturen er på plads.
  • BRUG IPW – Introkurser og sparring er vigtigt i starten. Jo bedre forberedelse, desto nemmere bliver selve arbejdet.
  • GÅ PÅ OPDAGELSE I SYSTEMET– Prøv systemet af og lær funktionerne bedre at kende. Det er nemmere at gøre, når du er i opbygningsfasen.
  • TÆNK PÅ BRUGERNE – Jo bedre opsætning du kan lave til brugerne, jo nemmere får du ved at lave en succesfuld implementering sidenhen.
  • INVOLVÈR DINE INTERESSENTER – Spørg afdelingerne, hvordan de vil have opsætningen (her er det en god idé først at have nogenlunde styr på overblikmenuer, dokumentlister mv.)

4. Og nu vi taler om involvering

Jeg har også erfaret, hvor stor betydning brugerinvolvering har for at øge accepten af det nye system og mindske modstand mod forandringer. Det er, groft sagt, afgørende at få så mange som muligt i mål.

  • UNDERVIS BRUGERNE! De rette kompetencer skaber tryghed i systemet. Find den undervisningsform, der passer til din organisation.
  • STIL KRAV OM DELTAGELSE I UNDERVISNINGEN. Og sørg for opbakning fra ledelsen.
  • SKAB AMBASSADØRER AF SYSTEMET. Find de brugere, der er lettest at få med på vognen. Dem, der vil og kan.
  • INDSAML FEEDBACK! Opfordr alle til at komme med forslag til, hvordan systemet kan forbedres, tilpasses eller bruges mere effektivt.

 

Når det så vælter ind med ’Kan systemet også…?’, ’Jeg har brug for…!’ og ’Hvad nu, hvis vi…?’, må du anerkende, at systemet aldrig bliver færdigt. Ikke, hvis I går op i tingene. Så vil I altid forfine til noget (endnu) bedre.

DO’S & DONT’S: 8 forholdsregler, du let kan tage

DO’S

  • Forberedelse er altafgørende for succes!
  • Vær realistisk i din tidshorisont.
  • Inddrag afdelinger, så de kan medskabe deres egen platform
  • Tag elefanten i bidder. Opdel implementeringen i faser (dokumentstyring, interne afvigelser, leverandørstyring, reklamationsstyring, kompetencestyring, datavisualisering etc.

 

DONT’S

  • Det er svært at komme tilbage med ’Kan jeg få flere penge, tak.’ Husk at sætte lidt ekstra af til implementering. Hvorfor? Fordi du får brug for et klippekort på support den første tid.
  • Forsøg ikke at lege helt! Vær obs på at uddelegere opgaver.
  • Sørg for, at flere i organisationen kan ændre/udvikle i systemet. En opsigelse kan skabe akut mangel på ressourcer.
  • Brugergrupper ER vigtige. Det er træls at lave noget fundamentalt om sidenhen.

 

Og så bare lige: Rigtig god fornøjelse med at holde projektet i hånden. Husk, det er en langsigtet indsats, der kræver tålmodighed, opbakning og stor involvering af brugerne (det havde jeg lige brug for at gentage), inden I sammen surfer succesfuldt hen over målstregen.

3 bærende temaer for kvalitetsledelsen

(og hvad du skal gøre ved det)

Vidste du?

16/12-2024

Navigér gennem 2025: Her er, hvad der venter!

Der er nok af udfordringer at få øje på og forholde sig til i det nye år, som vil påvirke hele virksomheden ret markant. Så det giver mening at træde et skridt tilbage og afklare prioriteterne, mens der stadig er tid.

Hvad skal der ske med kvalitetsledelsen? Hvad er det vigtigste, vi skal tage stilling til – og hvad skal vi gøre ved det?

På den store 2025-dagsorden er der særligt tre hovedtemaer:

 

1. Stigende lovkrav til compliance-workflow

2. Ny, transformerende teknologi vælter ind over os

3. Krav om bæredygtighed vil kun vokse

 

De 3 bærende temaer på 2025-dagsordenen

 

Stigende lovkrav til compliance-workflow
ISO-standarder, EU-reguleringer og brancheregler skærpes konstant. Nu handler det ikke kun om at have procedurer, men også om at dokumentere alt fra processer til risikohåndtering. Det er der ikke noget nyt i. Men end-to-end kvalitetsprocessen bliver så kompleks, at den kræver mere tid og flere administrative ressourcer. Så hvordan imødekommer vi håndtering af voksende dokumentationskrav og samtidigt tjener penge?

Det enkle svar er at integrere teknologier, der automatiserer og digitaliserer workflows, så I sikrer sporbarhed, versionsstyring og versionshistorik.

 

Ny, transformerende teknologi vælter ind over os

Der sker en masse inden for AI, og der kommer mange nye AI-værktøjer, som kan hjælpe med forskellige ting i såvel hverdagen som arbejdet. Integration til øvrige it-systemer gør datastyring, analyse og kvalitetssikring endnu mere effektiv.

AI-baserede assistenter vil forbedre brugeroplevelsen, og hjælper medarbejderne med at finde de rigtige svar hurtigt. AI og dataintegration præsenterer data, løser aktivt komplekse problemer, fx gennem predictive analytics og data mapping, og generer værdifuld indsigt til beslutningstagning.

 

Krav om bæredygtig udvikling vil kun vokse
Indarbejdelse af ESG-standarder. Energieffektivisering. Cirkulær økonomi. Reduktion af CO2-aftryk. Virksomheder bliver i stigende grad holdt ansvarlige for deres miljømæssige, sociale og governance-præstationer.

Men bæredygtighed ikke kun er en rapporteringsopgave. Mange virksomheder har brugt tid på at finde ud af, hvad der er relevant for dem at fokusere på. Nu er opgaven at få strategierne for bæredygtighed ordentligt implementeret og driftet.

Så hvad skal du prioritere? (hint: En digital strategi er vigtigere end nogensinde)

 

Det spørgsmål, du vil stille dig selv, er naturligvis: Har du nok ressourcer? Har medarbejderne de kompetencer, der skal til for at navigere i en bæredygtighedsfokuseret fremtid?

Og selvfølgelig handler det om ressourcer. Men det er mere end det.

Fordi både lovkrav og mængden af data vokser så stærkt, er dit faglige ansvar ikke længere kun kvalitetsledelse. Det er også at tage rollen som en datadrevet, strategisk leder, der kalibrerer perspektiverne for, hvordan AI-løsninger kan styrke virksomhedens kvalitetskultur:

 

1# Hav enøjet fokus på kerneopgaven

Som absolut topprioritet. Tilpas strategier til at udnytte teknologiens potentiale på virksomhedens kerneprocesser.

Tænk over:

  • Hvad er de vigtigste kerneopgaver i vores forretning?
  • Hvad er egentlig vores digitale strategi?
  • Hvad kan vi lære af data – anvender vi vores data værdifuldt?

 

 

2# Tag aktion på god risikoledelse

Også supervigtigt. Husk: Digitaliseret compliance reducerer risikoen for fejl, identificerer risici før de opstår, beskytter data og gør det muligt at håndtere dem effektivt.

Tænk over:

  • Hvor er de største trusler mod kvalitet og compliance?
  • Hvordan udnytter vi teknologi til at samle data på tværs af systemer?
  • Hvordan skaber vi awareness blandt medarbejderne om hacking, phishing og datalækager?

 

 

3# Tilpas procedurerne

Ledestjernen er at overholde kvalitetskrav uden unødig kompleksitet. Følger I ISO-standarderne er I godt på vej, for så er I allerede inde i rutinen og processerne.

Tænk over:

  • Har vi taget stilling til de praktiske konsekvenser af stigende dokumentationskrav?
  • Hvordan skaber vi transparens i vores praksisser for datahåndtering, arbejdsforhold og miljøpåvirkning?
  • Hvilke gevinster opnår vi med digitale procedurer?

 

Hent artiklen som pdf

Tag kontrollen over virksomhedens bæredygtigheds-agenda

Vidste du?

05/07-2024

ESG/Bæredygtighed:
Sådan holder du styr på jeres ESG-initiativer

Mange virksomheder er allerede godt i gang med grøn omstilling, mens andre lige nu tager deres første skridt mod en bæredygtig fremtid – presset af bl.a. CSRD-direktivet og kunder. Uanset hvor de er i processen, har de ESG-ansvarlige én ting til fælles: De kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen med de ambitiøse bæredygtighedsmål.

I denne guide fortæller Senior Solution Specialist, Anton Weijsenfeld, om, hvordan din virksomhed kan håndtere nogle af de udfordringer, der følger med grøn omstilling.

Bliv klogere på, hvordan I kan tage kontrol over jeres bæredygtighedsinitiativer:

Få guiden her

ESG-bæredygtighed_IPW

 

ESG/Bæredygtighed og IPW

Vores modul IPW ESG Overblik tager udgangspunkt i ét spørgsmål, nemlig: ”Hvordan gør vi det enkelt at navigere i ESG-mål og overholde compliance- og rapporteringsstandarder?”
Med hjælp fra flere IPW-kunder, har vi finjusteret idéerne og eksperimenteret for at finde det perfekte format.
IPW ESG Overblik kombinerer ESG, bæredygtighed og kvalitetsledelse i ét effektivt styringsværktøj. Det giver et komplet overblik over implementeringen af bæredygtighedsrelaterede krav i det europæiske CSR-direktiv. Det kan du læse mere om her.

Derfor vil du have dokumentstyring – ikke dokumenthåndtering

– Få hjælp til nem og brugervenlig dokumenthåndtering

Vidste du?

10/06-2024

Arbejdseffektiv dokumentstyring

Bokser du lige nu med at få beslutningen om at få et nyt kvalitetsledelsessystem på plads? Præstationskrav, forventninger og økonomi i fuld centrifuge?

Så er du sandsynligvis stødt på begrebet ’dokumentstyring’ og ’dokumenthåndtering’ i din research, og det er vigtigere end nogensinde at forstå, hvad forskellen egentlig er. Og det er lige så vigtigt at reflektere over, hvordan jeres ledelsessystem for alvor kan blive en katalysator for virksomheden, for ’business as usual’ giver i stigende grad ikke mening.

Her er, hvad du skal vide før valg af it-system – og hvorfor kvalitetsansvarlige og virksomhedens øvrige medarbejdere ofte taler forbi hinanden, når det kommer til netop dokumentstyring og dokumenthåndtering.

 

 

Forskellen på ’dokumentstyring’ og ’dokumenthåndtering’

’Dokumentstyring’ og ’dokumenthåndtering’ er to nært beslægtede begreber, men de har forskelligt fokus og er ikke helt det samme.

Dokumentstyring refererer til processen med at organisere og regulere dokumenter, så de er præcise, ajourførte og lette at finde. Det primære mål er hele tiden at have én aktuel version af et dokument, der signalerer at være det færdige, vedtagne dokument – i modsætning til en bunke Word-dokumenter i en fælles mappe. Et dokumentstyringssystem giver dermed omfattende kontrol over dokumenter, herunder versionering, godkendelsesprocesser, revisionsspor og compliance-styring.

Dokumenthåndtering refererer til processen med at oprette, dele og opbevare dokumenter. Dokumenthåndteringssystemer fokuserer på samarbejde, og gør det let for medarbejdere at dele og arbejde i dokumenter. Her er tale om en samarbejdsflade, hvor man kan logge på, oprette dokumenter som et projekt og redigere uden at downloade dokumentet for så at uploade på ny.

Problemet med dokumenthåndtering (der er flere)

Selvom mange virksomheder ikke er certificerede, vil de gerne arbejde, som om de var.

Tager man udgangspunkt i ISO9001, skal man angive definerede mål, og hvordan man vil arbejde med dem. Når man beskriver mål, tegner grafer eller laver et diagram i et dokumentstyringssystem som IPW, sættes der styring på, så der er én ansvarlig for dokumentet, og processer dokumenteres hele vejen igennem, til opgaven er udført. IPW er derfor ikke alene en samarbejdsplatform, men en vækstmotor, der driver det interne kredsløb i virksomheden, og sikrer overholdelse af standarder og kvalitetskrav.

I dokumentstyring er essentielt at kunne dokumentere

  • Hvem der har skrevet hvad hvornår
  • Hvem, der har godkendt det
  • Hvem det er tiltænkt
  • og hvem der har kvitteret for at have læst og forstået det

Funktioner som sporbarhed, versionsstyring, versionshistorik og dokumentation af processer fra start til slut er derimod ikke et fokuspunkt i de dokumenthåndteringssystemer som hyppigst anvendes i virksomheder. Derfor er de ikke specielt egnet til dokumentstyring, som er det behov, kvalitetsafdelingen har.

 

Betyder det, at virksomheder skal vælge enten et dokumentstyringssystem eller er dokumenthåndteringssystem?

Nej. Det er ikke et enten-eller for virksomheden generelt, men i ledelsessystem/kvalitetssystem-sammenhæng er sondringen vigtig. Virksomheden kan formentlig ikke undvære deres dokumenthåndteringssystem, og der er intet problem i, at de to systemer sameksisterer i virksomheden (hvilket i øvrigt er tilfældet hos langt de fleste af vores kunder. Ja, og hos os selv).

Man skal bare gøre sig klart: Hvad er virksomhedens specifikke behov, mål og ressourcer? Hvis behovet er klassisk dokumenthåndtering, er en samarbejdsflade som det typiske dokumenthåndteringssystem fint, men det er ikke et regulært kvalitetsledelsessystem.

 

Så hvad indebærer et dokumentstyringssystem?

  • Ensartethed: Sikrer ensartethed i processer, registreringer, produkter og serviceydelser.
  • Ledelsesevaluering: Dokumentation på planlægning og muligheder. Afdækning af risici og identifikation af lovkrav.
  • Videndeling: Etablerer et internt fællessprog, der når ud i alle hjørner af virksomheden.
  • Målopfyldelse: Værktøj til at sætte udviklingsretning og realisere politikker.
  • Kompetencestyring: Dokumentation på strategisk ansættelse, uddannelse og beskrivelse af ressourcer.
  • Intern/Ekstern audit: Dokumentation på målopfyldelse og løbende forbedringer.
  • Opsporing af svage punkter: Dokumentation på fx korrigerende handlinger.

Den uheldige årsag til, at kvalitetsansvarlige og it-afdelingen taler forbi hinanden

Noget, vi oplever, er, at mange i virksomheden kommer til at sidestille dokumentstyring med dokumenthåndtering. I udgangspunktet tænker it-medarbejderne ofte, at en samarbejdsplatform drevet gennem Stifinder eller cloudbaserede filtjenester kan det samme som et dokumentstyringssystem, og derfor taler de også om Excel, Word og andre systemer, hvor der kan laves registreringer.

Problematikken er, at det ikke er tilstrækkelig tydeligt, at de kvalitetsansvarlige har en arbejdsfunktion med opgaver, som ligger ud over det at håndtere et dokument. Kvalitetsafdelingen er ansvarlig for at redegøre for interne processer, og synliggøre virksomhedens norm i forhold til at udvikle og kvalificere både virksomheden og medarbejdere.

Den form for dokumentation på tværs af virksomheden betyder, at kvalitetsafdelingen har behov for avanceret, intuitivt, lettilgængeligt software til dokumentstyring med godkendelsesflow, historik og tilknyttede relationer. Når it-afdelingen erfarer dét, går det op for dem, at et dokumentstyringssystem som IPW imødekommer alt det – og dermed erstatter øvrige ekstra-programmer til registrering.

Alle har brug for noget at stå op til om morgenen…

Karriere

30/05-2024

Mod på fleksjob

Vores land mangler arbejdskraft. Samtidig kan over 30.000 ikke finde et fleksjob. I dette blogindlæg opfordrer Jan H. Andersen, CTO, virksomheder til at overveje at ansætte fleksjobbere. Det er ikke kun en mulighed for at få dækket et arbejdskraftsbehov, men også en mulighed for at give flere mennesker noget at stå op til.

Mennesker har brug for mening i livet

Ikke alle er i stand til at have et fuldtidsjob. Problemer – hvad enten de er medfødte eller opståede – kan gøre det umuligt fysisk eller psykisk at holde til 37 timer om ugen på en arbejdsplads. At man ikke kan være der på fuld tid, er jo ikke det samme som, at man ikke kan bidrage med værdifuld viden og arbejde.

Alle har brug for noget at stå op til om morgenen. Jeg vil vove at påstå, at man i længden bliver syg af ikke at have det. Selvom vores arbejde ikke (nødvendigvis) skal være vores identitet, så er den sociale værdi af det at have kolleger af betydelig værdi for de fleste. Det er det også at føle, at man hver dag står op og udretter noget, som giver mening. De fleste mennesker ønsker jo også at kunne klare sig selv i så vid udstrækning, som det er muligt for dem.

 

Det er ikke blot en opgave for “det offentlige”

Det er et fælles ansvar at sikre, at alle mennesker kan have noget at stå op til. Den opgave kan “det offentlige” ikke løse alene. Det kræver virksomheder med relevante job, som også er parate til at være fleksible og tør åbne døren for dem, der ikke lige passer ind i den sædvanlige skabelon.

Heldigvis har vi her i Danmark muligheden for at få tilkendt et fleksjob. I et fleksjob arbejder man, så meget man er bedømt til at kunne holde til, og får af kommunen et fleksløntilskud, så lønnen kommer tættere på, hvad man kunne have fået på fuld tid.

Det er absolut ikke så let at blive tilkendt et fleksjob. Der skal tungtvejende grunde til. Det skal i den enkelte kommune først afdækkes, om man er ude af stand til at fastholde beskæftigelse på grund af en varig og væsentlig begrænset arbejdsevne. Ved udgangen af 2023 var over 30.000 personer godkendt til at kunne få et fleksjob uden dog at have et.

Dette indlæg skal dog hverken handle om rimeligheden i vores social- eller arbejdsmarkedspolitik. Det skal derimod være en opfordring til virksomheder til at slå dørene op for medarbejdere, der ikke kan være på arbejde under de normale vilkår for et job.

Specialiseret arbejdskraft med få risici

Hos IPW Systems A/S har vi haft medarbejdere ansat i fleksjob i mange år. Lige nu har vi 5.

Som så mange andre virksomheder, så har vi mange typer opgaver, der ikke i sig selv kan bære en fuldtidsansættelse. Man kan naturligvis satse på at finde medarbejdere, der på magisk vis er gode til flere af opgaverne, så de kan udfylde et fuldtidsjob i kombination. De fleste, der har prøvet den model, kan sikkert bekræfte, at det slet ikke er så let at finde.

Alternativt kan man fordele opgaverne på flere personer, der arbejder på reduceret tid. Blandt de mange kandidater til fleksjob kan du jo finde nogle, der er både dygtige og passionerede for den enkelte type opgave, der skal løses.

Det er et nærliggende spørgsmål, om man ikke som arbejdsgiver påtager sig en stor økonomisk risiko ved at have fleksjobansatte. Og nej, det gør man faktisk ikke. Naturligvis vil man mangle deres indsats, hvis de bliver sygemeldte, men fleksjobaftalerne er også økonomisk fair overfor virksomheden.

Det er klart, at de sociale omkostninger i virksomheden er større, når opgaverne er fordelt på tre medarbejdere frem for én. Til gengæld er din risikospredning tilsvarende større. Også i forhold til sygemeldinger, som jo altså ikke kun er noget, der forekommer blandt fleksjobbere.

Værdifulde medarbejdere med stor ansvarsfølelse

Hvad man til gengæld får i fleksjobansatte, er engagerede, loyale medarbejdere, der lægger så mange kræfter i arbejdet, som de kan. Jeg kan stå 100% inde for, at vi hos IPW meget nødigt vil undvære vores fleksjobmedarbejdere, der udfører vigtige funktioner i vores dagligdag. De tager bestemt også mindst lige så stort et ansvar for, at vi har en god arbejdsplads med godt humør, som alle de øvrige medarbejdere gør. Der er faktisk ingen, der overhovedet skænker det en tanke, hvem der er ansat under hvilke vilkår. Her er alle lige uanset ansættelsesform.

Jeg kan derfor kun opfordre til, at du også overvejer at besætte fremtidige stillinger med mennesker i fleksjob. Det er der ganske god fornuft i. Det bør faktisk ikke kræve ret meget mod.

 

 

Åbn døren for
fleksjobberes potentiale

Manglen på arbejdskraft er en åben invitation til at tænke innovativt og inkluderende. Ved at åbne virksomhedens døre for fleksjobbere, kan vi ikke alene dække vores behov for arbejdskraft, men også give mennesker med særlige behov en chance for at vise deres værdi og finde mening i arbejdslivet.

Styrk dit team
med mangfoldighed

Hos IPW Systems har vi god erfaring med ansættelse af fleksjobbere og har set, hvor meget værdi de tilfører vores team. Fleksjobordningen tillader ansættelse på individuelt tilpassede vilkår, hvor medarbejderne yder efter evne, og virksomheden understøttes økonomisk gennem løntilskud. Denne fleksibilitet reducerer risikoen og øger produktiviteten ved at matche arbejdsopgaver med medarbejdernes kapacitet.

Et skridt mod en
mere inkluderende fremtid

At integrere fleksjobbere i arbejdsstyrken handler om mere end bare at fylde jobpositioner: det er også et spørgsmål om socialt ansvar og er et skridt mod en mere inkluderende og mangfoldig arbejdsplads. Dette viser, at vi anerkender og værdsætter hvert eneste talent, og at vi er forpligtede på at skabe muligheder for alle medarbejdere, uanset deres individuelle udfordringer.

Brug IPW til dit ISMS

Vidste du?

14/05-2024

ISO 27001 og it-sikkerhed i IPW

Der er næppe tvivl om, at it-sikkerhed er blevet mere aktuelt end nogensinde. Vi er dybt afhængige af it og vi er derfor også potentielt sårbare, når et stigende antal mennesker med onde hensigter vil forsøge at ramme os. Derfor efterspørger it-ansvarlige, hvordan de kan bruge deres IPW-system som et redskab til arbejdet med it-sikkerhed. De er også nysgerrige på, hvordan vi selv, internt i IPW, arbejder med it-sikkerhed.

 

Hvorfor ISO 27001? Kan man ikke bare have en god it-sikkerhedsprocedure?

Jo, det kan man sikkert. Men der er mange – og gode – grunde til at arbejde hen imod en ISO 27001-certificering. ISO 27001 er en international standard, som ikke kun fokuserer på det tekniske – hardware og software – men også på mennesker og processer. Teknisk sikkerhed er meget lidt værd, hvis der ikke er kontrol over det menneskelige aspekt.

 

Hvordan anvender vi vores software til ISO 27001?

Hos IPW er vi selv godt i vej med at træde ombord i ISO 27001. Som virksomhed skal vi certificeres i ISO 27001 i 2024 som erstatning for vores nuværende ISAE 3402.

Vi har valgt ISO 27001, fordi den er globalt anerkendt best practice, og er det naturlige næste skridt for os som moden organisation. Det øger tilliden fra kunder og samarbejdspartnere og er et godt signal overfor især større organisationer.

Som andre virksomheder, der aktivt arbejder med it-sikkerhed, skal vi have et fleksibelt informationssikkerhedssystem, der sikrer, at vi ikke kun har kontrol og er i fremdrift, men at vi også kan dokumentere begge dele.

Som alle øvrige ledelsesstandarder er reviderede politikker, producerer og vejledninger et nødvendigt udgangspunkt for ISO 27001. Alle redskaber til dette findes ud af boksen i vores software. Det er sådan, vi entydigt dokumenterer og kommunikerer vores regler om, hvad man må og ikke må, hvad enten det handler om kodeordspolitik, opbevaring af data, håndtering af persondata eller anvendelse af tredjeparters løsninger.

Præcis som med de øvrige ledelsesstandarder, så skal vi ikke kun udstikke regler. Vi skal også kontrollere, at de efterleves og har den tiltænkte effekt, og vi skal løbende evaluere, om de skal udvides med yderligere tiltag.

Årshjulet i dit ISMS

Det gælder generelt for certificeringer, at de ikke er en engangsforeteelse; man skal kontinuerligt opretholde og forbedre det, man er certificeret efter.

Et godt udgangspunkt for dette er at etablere et årshjul. Dette har vi også lavet til vores eget ISMS. Et årshjul er ganske enkelt en formular, som styrer alle tilbagevendende opgaver og kontroller, og som integrerer ISMS-arbejdet i vores daglige drift. Nogle opgaver udføres én gang om året, andre med en lavere frekvens. Man kan også tildele ansvar til udvalgte medarbejdere, hvis det er relevant.

En årshjulsopgave kan fx være ’Test af it-sikkerhedsberedskabsplan’, hvor vi simulerer en alvorlig hændelse. Her tryktester vi den eksisterende beredskabsplan i detaljer for at finde mangler og svagheder. Finder vi sådan nogle, bliver de registreret som en finding.

Registrering af findings

Til dette formål har vi bygget en findings-formular, hvor vi registrerer fundne svagheder eller måske blot observationer, der kan styrke planen yderligere. Hvad har vi fundet hvor, hvem er ansvarlig for at rette op på det, og inden hvornår skal det udbedres?

IT-sikkerhed_IPW-findings

Findings-formularen hjælper til at identificere områder, der kræver forbedring, og vi kan samtidig dokumentere, at vi auditerer vores procedurer med jævne mellemrum og håndterer eventuelle udfald.

Overblik over informationsaktiver

I arbejdet med it-sikkerhed er det nødvendigt at få det fulde overblik over virksomhedens informationsaktiver – altså groft sagt alle de systemer, hvori virksomhedens data opbevares og bearbejdes.

Informationsaktiv_OneDriveSharepoint

Hertil har vi bygget en formular til informationsaktiver. Her kan vi blandt andet vurdere det enkelte informationsaktivs score på de centrale begreber i it-sikkerhed: Fortrolighed, integritet og tilgængelighed. På baggrund af blandt andet dette, kan vi nemt identificere og dokumentere, hvilke informationsaktiver der er kritiske forretningssystemer. Det er også her, vi dokumenterer det interne ejerskab af informationsaktivet, har kobling til vores leverandørstyring, leverandørevaluering, vores risikovurdering og ikke mindst eventuelle GDPR artikel 30-registreringer på informationaktivet.

Dokumentation af SoA’en

Har man kendskab til ISO 27001, så vil man også være stødt på begrebet SoA – Statement of Applicability. Dette er listen over centrale it-sikkerhedsrelaterede kontroller, man skal have taget stilling til og – med få undtagelser – have implementeret.

Dette er også oprettet som en formular i vores eget ISMS. Her har listet alle SoA’ens punkter sammen med vurderingen af vores implementeringsgrad af det enkelte punkt. For at gøre det nemt at auditere er hvert enkelt punkt også knyttet sammen med alle ressourcer, der kan dokumentere vores implementering. Det kan fx være links til relevante politikker og producerer, eller være links til de andre formularer, hvor kontrollen håndteres og dokumenteres.

Awarenesstræning

Et eksempel på en sådan formular er planlægning og dokumentation af awarenesstræning. I ISO 27001 – og for den sags skyld enhver it-sikkerhedsstandard – kommer man
ikke uden om struktureret at arbejde med træning af medarbejderne. Med
registreringerne i vores formular til dette kan vi dokumentere ikke kun den allerede
udførte træning, men også give et samlet overblik over planerne for det kommende år.
Inklusive beskrivelse af træningen, hvem den er tiltænkt og hvem der er ansvarlig for
udførelse.

Samlet plan for interne og eksterne audits

Noget tilsvarende gælder for auditering. Heller ikke her adskiller it-sikkerhedsarbejdet sig fra øvrige ledelsesstandarder. Der skal løbende auditeres både internt og eksternt, og det er nødvendigt at have en dokumenteret plan for dette. Dette etableres også nemt som en formular i IPW, så det kan vises, at årets auditarbejde spænder bredt over itsikkerhedsarbejdets forskellige områder. Der er også her et overskueligt overblik over alle de forskellige typer ekstern auditering, der foretages, hvad enten det er auditbesøg fra kunder, vores eksterne samarbejdspartnere til sikkerhedsaudit, penetrationstest eller ekstern audit af vores egne leverandører. Dine audits også være kilden til findings, der skal viderebearbejdes.

Risikostyring på informationsaktiver

Som du måske kan fornemme, indeholder IPWs ISMS mange elementer. Dette er uundgåeligt i ISO 27001. En sidste ting, jeg også bør fremhæve, er formularen til
risikostyring. Risikostyring er et afgørende element i arbejdet med it-sikkerhed. For at etablere tilstrækkelige kontroller, er du nødt til at overveje, hvilke risici der findes.
Hos os er risikostyringen især knyttet til informationsaktiverne. Hvad er for eksempel risikoen, og hvordan håndterer vi det, hvis Microsoft 365 eller vores datacenter ikke er
tilgængeligt eller bliver kompromitteret.

En god kilde til inspiration til risici er naturligvis at kigge på tidligere sikkerhedshændelser. Også indsamlingen af sikkerhedshændelser – og deres efterfølgende behandling – kan
naurligvis bygges i IPW-systemet.

Masser af synergi ved at bruge samme it-system

Hvis du har kløet dig i hovedbunden over, hvordan du organiserer jeres itsikkerhedsarbejde, så tør vi godt love, at du faktisk har gode redskaber tilgængelige
allerede i IPW. Og ikke bare det: I opnår også en masse synergi.

At implementere formularer på årshjul, SoA, informationsaktiver, audits, findings og andet i forhold til ISO-standarden kan sidestilles med almindelig kvalitetsledelse, hvor I også har
kontrolpunkter og audits på procedurer. Her bruges IPW til at lave formularer på afvigelsesregistreringer, kundereklamationer, forbedringsforslag, bestilling af arbejdstøj.
Alle mulige formål. Og it-sikkerhedsarbejde er samme princip. Det kræver bare nogle lidt andre udformninger af lignende formularer og registreringer.
Det er en fordel, at det kan etableres i helt samme system som virksomhedens øvrige ledelsesarbejde. De forskellige politikker, procedurer og registreringer kan gøres
tilgængelige for de relevante medarbejdere. Uanset om de blot skal kende til kodeordspolitik, eller om de skal have ansvar for udvalgte, løbende kontroller, onboarding,
awarenesstræning eller audit.

Har du brug for formularkompetencer i forhold til ISMS? Så ræk ud. IPW yder ikke konsulentbistand på it-sikkerhed og certificeringer, som jo omfatter meget mere end
etablering af et ISMS-system, men vi giver altid en hjælpende hånd med at bygge formularer fra bunden.

 

 

”Der er masser af synergi ved at
bruge IPW til ISMS, da meget
it-sikkerhedsarbejde kan sidestilles
med almindelig kvalitetsledelse.”

 

Morten Hougs, Product Manager,
Information Security & Compliance Manager
IPW Systems A/S

Hvad indeholder et ISMS-system?

Risikostyring: Identifikation og vurdering af informationssikkerhedsrisici.
Politikker og procedurer: Implementering af politikker og procedurer, der definerer, hvordan informationssikkerhed håndteres i organisationen.
Ansvar: Etablering af organisationsstruktur, der sikrer, at informationssikkerhed prioriteres og overvåges på alle niveauer.
Overholdelse: Opfyldelse af lovkrav og standarder.
Evaluering og forbedring: Kontinuerlig tilpasning af ISMS til skiftende trusselslandskaber.