Når GDPR ikke længere er nyt
– men (stadig) en hovedpine
Af:
Jan H. Andersen, CTO hos IPW Systems A/S
Virksomheder har siden 2018 været forpligtet til at dokumentere deres behandling af personoplysninger i henhold til GDPR. Og i starten var der fart på: Informationsmøder, udformning af persondatapolitikker, nye processer og procedurer, databehandleraftaler og ikke mindst øjenkontakt med ledelsen, som også skulle prioritere indsatsen. Mange virksomheder kom også i mål – eller næsten i mål – med deres første implementering af GDPR, selvom det måtte ske i en tid, hvor ingen rigtigt for alvor kunne svare konkret på så meget om implementering.
Men GDPR var og er ikke en engangsindsats. Selvom baseline og intentionerne kom på plads, er der i mange virksomheder opstået en kløft mellem det lovpligtige og daglig praksis. Er der blevet lavet et årshjul for arbejdet og den jævnlige ajourføring? Er der en proces, som sikrer, at nye informationsaktiver med persondata bliver identificeret? Laves der tilsyn med de involverede databehandlere? Er der ført kontrol med sletteprocedurer?
Mange steder er svaret nej. Der er ikke et kontinuerligt arbejde med GDPR. Resultatet er “papir-compliance”: Alt ser pænt ud på overfladen, men det vil ikke holde i praksis. Compliance-indsatsen er at krydse fingre for, at ingen kommer på besøg og stiller spørgsmål. Derfor er der behov for en tilgang, hvor GDPR ikke er en særskilt øvelse, men en integreret del af hverdagen.