Transparent

3 bærende temaer for kvalitetsledelsen

(og hvad du skal gøre ved det)

Vidste du?

Navigér gennem 2025: Her er, hvad der venter!

Af: Michael Lyngfeldt, CCO hos IPW Systems A/S

Der er nok af udfordringer at få øje på og forholde sig til i det nye år, som vil påvirke hele virksomheden ret markant. Så det giver mening at træde et skridt tilbage og afklare prioriteterne, mens der stadig er tid.

Hvad skal der ske med kvalitetsledelsen? Hvad er det vigtigste, vi skal tage stilling til – og hvad skal vi gøre ved det?

På den store 2025-dagsorden er der særligt tre hovedtemaer:

 

1. Stigende lovkrav til compliance-workflow

2. Ny, transformerende teknologi vælter ind over os

3. Krav om bæredygtighed vil kun vokse

 

De 3 bærende temaer på 2025-dagsordenen

 

Stigende lovkrav til compliance-workflow
ISO-standarder, EU-reguleringer og brancheregler skærpes konstant. Nu handler det ikke kun om at have procedurer, men også om at dokumentere alt fra processer til risikohåndtering. Det er der ikke noget nyt i. Men end-to-end kvalitetsprocessen bliver så kompleks, at den kræver mere tid og flere administrative ressourcer. Så hvordan imødekommer vi håndtering af voksende dokumentationskrav og samtidigt tjener penge?

Det enkle svar er at integrere teknologier, der automatiserer og digitaliserer workflows, sĂĄ I sikrer sporbarhed, versionsstyring og versionshistorik.

 

Ny, transformerende teknologi vælter ind over os

Der sker en masse inden for AI, og der kommer mange nye AI-værktøjer, som kan hjælpe med forskellige ting i såvel hverdagen som arbejdet. Integration til øvrige it-systemer gør datastyring, analyse og kvalitetssikring endnu mere effektiv.

AI-baserede assistenter vil forbedre brugeroplevelsen, og hjælper medarbejderne med at finde de rigtige svar hurtigt. AI og dataintegration præsenterer data, løser aktivt komplekse problemer, fx gennem predictive analytics og data mapping, og generer værdifuld indsigt til beslutningstagning.

 

Krav om bæredygtig udvikling vil kun vokse
Indarbejdelse af ESG-standarder. Energieffektivisering. Cirkulær økonomi. Reduktion af CO2-aftryk. Virksomheder bliver i stigende grad holdt ansvarlige for deres miljømæssige, sociale og governance-præstationer.

Men bæredygtighed ikke kun er en rapporteringsopgave. Mange virksomheder har brugt tid på at finde ud af, hvad der er relevant for dem at fokusere på. Nu er opgaven at få strategierne for bæredygtighed ordentligt implementeret og driftet.

Så hvad skal du prioritere? (hint: En digital strategi er vigtigere end nogensinde)

 

Det spørgsmål, du vil stille dig selv, er naturligvis: Har du nok ressourcer? Har medarbejderne de kompetencer, der skal til for at navigere i en bæredygtighedsfokuseret fremtid?

Og selvfølgelig handler det om ressourcer. Men det er mere end det.

Fordi både lovkrav og mængden af data vokser så stærkt, er dit faglige ansvar ikke længere kun kvalitetsledelse. Det er også at tage rollen som en datadrevet, strategisk leder, der kalibrerer perspektiverne for, hvordan AI-løsninger kan styrke virksomhedens kvalitetskultur:

 

1# Hav enøjet fokus på kerneopgaven

Som absolut topprioritet. Tilpas strategier til at udnytte teknologiens potentiale pĂĄ virksomhedens kerneprocesser.

Tænk over:

  • Hvad er de vigtigste kerneopgaver i vores forretning?
  • Hvad er egentlig vores digitale strategi?
  • Hvad kan vi lære af data – anvender vi vores data værdifuldt?

 

 

2# Tag aktion pĂĄ god risikoledelse

Også supervigtigt. Husk: Digitaliseret compliance reducerer risikoen for fejl, identificerer risici før de opstår, beskytter data og gør det muligt at håndtere dem effektivt.

Tænk over:

  • Hvor er de største trusler mod kvalitet og compliance?
  • Hvordan udnytter vi teknologi til at samle data pĂĄ tværs af systemer?
  • Hvordan skaber vi awareness blandt medarbejderne om hacking, phishing og datalækager?

 

 

3# Tilpas procedurerne

Ledestjernen er at overholde kvalitetskrav uden unødig kompleksitet. Følger I ISO-standarderne er I godt på vej, for så er I allerede inde i rutinen og processerne.

Tænk over:

  • Har vi taget stilling til de praktiske konsekvenser af stigende dokumentationskrav?
  • Hvordan skaber vi transparens i vores praksisser for datahĂĄndtering, arbejdsforhold og miljøpĂĄvirkning?
  • Hvilke gevinster opnĂĄr vi med digitale procedurer?

 

Hent artiklen som pdf

Lad os finde den rigtige løsning til din virksomhed

Book et idémøde, se en demo og find ud af, om du vil have mere hjælp fra os. Det koster dig ikke noget.