ISO certificering som katalysator
Af: Dennich SørensenStørre og børsnoterende virksomheder er gennem flere år blevet mødt af voksende rapporteringskrav, mens der for almindelige SMV’er endnu ikke er tale om lovkrav, men frivillige standarder. Presset fra kunder og samarbejdspartnere med branchekrav på compliance er imidlertid voksende. Der er stor brandværdi i at være certificeret. Fx mener 66%, at standarder er vigtige for den grønne omstilling i deres branche. Det viser en analyse fra Oxford Research blandt danske virksomheder, der arbejder med standarder.
Så når to ud af tre SMV’ere ikke eller næsten ikke arbejder med grøn omstilling og hen mod en certificering, skyldes det ofte en oplevelse af manglende ressourcer. En certificeringsproces er krævende, og der kan synes højt op ad det bjerg for en mindre produktionsvirksomhed.
Brug fleksibiliteten i standarden til at skabe værdi
Men selvom motivationen for at blive certificeret måske er styret af frygt eller modvilje, kan processen – med det rigtige mindset – være en kæmpe opportunity. Den overordnede ramme, certifikatet på væggen, kan du ikke gøre noget ved, men du kan bruge fleksibiliteten i standarden til at skabe værdi på det modenhedsniveau din virksomhed har og lægge fundamentet til fremtiden.
Med andre ord: Se det som en mulighed, når I nu alligevel skal gøre det.